Välkommen till idrotten

Välkomna till ett nytt läsår!

Hoppas ni haft en fin sommar, med mycket lek, bad och skratt.

Nu börjar en ny spännande termin och då även idrottslektionerna. Josefin Sandberg heter jag som ska ha idrottslektionerna med åk F-3

På lektionerna i idrott och hälsa blandar vi idrott med lek och teori utifrån läroplanen och kursplanen i ämnet. Det blir bland annat orientering, rörelse till musik/dans, olika idrotter/sporter, friluftsliv, simning/bad (från åk 2) och en mängd lekar med olika syften.

Om ditt barn varit sjuk eller skadad, men ändå deltar i skolans ordinarie undervisning, tycker jag att eleven även kan vara med på idrotten utifrån elevens förmåga. Läraren tillsammans med eleven hittar en alternativ uppgift eller roll i idrottsundervisningen.

När vi är inne i idrottssalen vill vi att barnen ska ha skor, skor som är till för inomhusbruk eller vara barfota. Eleverna bör kunna knyta skorna själva eller ha kardborrespännen. Vi vill inte att eleverna springer i strumpor, då skaderisken är stor.

Under utomhusperioder behöver eleverna idrottskläder som passar rådande väderlek och ett par skor som det går att springa i, helst andra än de går i under dagen då det ibland är blött i gräset.

Elever som inte har med ombyte till lektionerna deltar så gott det går i sina vanliga kläder. Huvudansvaret för att ombyte kommer med till skolan ligger hos vårdnadshavaren.

Vi duschar efter idrottsundervisningen och ha gärna med andra underkläder och strumpor att byta med. Hårtvätt får eleven sköta hemma.

Under de två första veckorna 33 och 34 kommer vi att ha idrott inomhus. Från vecka 35 - 38 kommer vi att ha idrottsundervisningen ute. Viss förändring kan ske då skolan kommer att ha ett samarbete med Kulturskolan Miranda. Men då får ni info om det.

Vill ni komma i kontakt med mig, e-posta josefin.sandberg@mora.se

Hoppas på en härlig termin

Josefin Sandberg

Senast uppdaterad: 16 augusti 2022