Dags för Höstlov (gärna läslov) efter en fullspäckad höst.

Hej!

Tiden går fort och vi är redan framme vid höstlovet.

Under den senaste tiden har mellanstadiet bland annat varit ute på höstvandring. Vi var djup imponerade av elevernas positiva och trevliga inställning under och efter en heldag ute i den ihållande regnet. Dagen innehöll en längre promenad med tipsfrågor, samarbete och lunch i skogen.

Lågstadiet uppmärksammade FN dagen genom att ha en temadag med olika arbetspass i tvärgrupper. Eleverna fick alltså arbeta tillsammas med elever från andra klasser och årskurser. Bland annat pärlade eleverna armband med pärlor som symboliserade barns rättigheter.

Text

Det är alltid full aktivitet här på skolan och fritids. Under hösten har eleverna skapat många fina kostverk på fritids som förgyller vår fysiska miljö här på skolan.

Fast just idag har det varit lite läskigare än vanligt på skolan, man har nästan hoppat till när man rundat ett hörn eller tittat in i ett klassrum, många elever och lärare som klätt ut sig idag.

Så strax slutar eleverna sin skoldag och ett välförtjänt höstlov väntar. Höstlovet, som numera, benäms som Läslovet för att uppmärksamma vikten av att läsa. Som vi understrykit tidigare så visar forskning att läsning har betydelse både för elevers språkutveckling och för deras förmåga till fantasi och inlevelse. Med en god läsförmåga är det lättare att lära sig nya saker och utvecklas i sitt skolarbete och givetvis i så många andra sammanhang.

Vi önskar er alla en riktigt trevlig helg och tackar för ett bra samarbete under hösten!

Skolan öppnar och läser enligt schema igen på måndagen den 7 november. Fritids är stängt för planering på måndag den 31/10.

Hälsningar rektor Cecilia Grudd och alla som arbetar på skolan.

Senast uppdaterad: 28 oktober 2022