Veckobrev inför vecka 38

Hej!

Vi vill börja med att tacka för ett trevligt föräldramöte, dagordningen som vi använde oss av på mötet skickar vi hem till de föräldrarna som inte kunde närvara, så kan ni höra av er till oss om ni undrar över någonting.

Den här veckan har vi introducerat bokstaven Aa i svenska. Då har vi bland annat skrivit a-ord och tränat på att forma bokstaven.

I matematik har vi arbetat med talen 4 och 5.

Vi har fortsatt arbetet i NO. Då plockade vi mat (löv och gräs) utomhus till maskarna. Sedan har eleverna fått göra egna komposter och de har fått egna kompostmaskar . Eleverna var väldigt engagerade och ville ge maskarna namn!

I ämnet SO har vi pratat om demokrati och eleverna har fått gå och rösta om vilken maträtt de vill att Jonas ska laga på torsdag nästa vecka. Det blir spännande att se vilken maträtt som vinner!

På lektionerna i engelska har eleverna läst boken Brown bear och även börjat med en egen liten Brown bear-bok, som de färglägger.

Nästa vecka är det 1B som går till skogen på onsdag den 21/9.

Vi ber er att kolla igenom era barns hår, det går löss i årskurs 1 och även i andra klasser på lågstadiet.

På måndag kommer vi att skicka hem första läxan, då får eleverna ett mattepapper där de tränar på att forma talen 0-5. Lämna in läxan senast på fredag.

På onsdag den 28/9 så har vi en friluftsdag i Rödmyrskogen. Då är vi ute hela dagen tillsammans med årskurs 2.

Trevlig helg!

/Anna, Caroline & Johanna