Moraspåret: Information om Friskvård den 7-9 juni

Den 7-9 juni är det dags för aktiviteter inom Moraspåret (för årskurs 9 gäller det 7-8 juni). Eleverna har gjort ett val och nedan presenteras viktig information om vad som händer under dagarna i spåret Friskvård. Eleven har valt en av följande aktiviteter per dag. Mat servas på alla aktiviteter och tiden är 9.00-14.00 tisdag och onsdag samt 9.00-12.00 på torsdag. Vid frågor eller funderingar kontaktar ni studiepedagog för respektive årskurs.

Therese Norling 0250-26675

Mattias Tångring 0260-266 73

Johan Lagerstedt 073-4124957

#1 Golf
Samling 9:00 Mora GK, medtag oömma kläder för såpa brännboll/fotboll. Spelare med grönt kort går 18 hål och vi har bokat 4 golftider med första start 09:10. Lunchen serveras på Vasaliden 12:00 och dagen avslutas 14:00.
Program för dagen:
9:00-10:00 träna utslag på rangen
10:00-10:30 Putt och chiptävling
10:30-12:00 Korthållsbana
12:30-14:00 Såpa brännboll/fotboll (ej på torsdag då alla slutar 12.00)

#2 Mountainbike
MTB Mora långa. Samling vid Troll-och clowstigen 09.00 för närvaro och genomgång. Medtag hjälm, vattenflaska och cykel som är byggt för skogsstigar, alltså mountainbike. Vi kommer att cykla en led som heter Mora långa - ca 24 km längs med Dalälven norrut och tillbaka. Lunch får vi när vi är tillbaka vid clownstigen igen!

# Överlevnad
Samling vid foten av Bjäkhill, ta med vatten, ryggsäck, oömma kläder, skor som du klarar av att gå i skogen med. Passande kläder såklart, vi kommer röra oss i Östnors skogar och träna på ett antal olika områden för överlevnad.
Se till att vara på plats senast 9.00.
Dagen avslutas kl. 14.00 tisdag och onsdag samt 12. 00 på torsdag på samma plats som vi samlades.

#3 Frisbee
Samling 09:00 för närvaroavprickning i Hemus vid sportstugan. Oömma kläder (kläder efter väder , solglasögon , solkräm kan vara bra om det blir fint. ) Ni kommer att gå i grupper om Max 4 pers. Prata gärna ihop er innan. Ni tilldelas ett starthål. Sedan får ni ta er runt banan i nummerordning dvs om du startar på nr 7 går du sedan till 8 osv. Efter 18 börjar det på 1. Man får ta med egen frisbee om man vill. Obs ! Du behöver ta med något du kan använda som markör på banan. Ta gärna med vattenflaska.

#4 Distanscykling
Cykling och promenad upp för Gesundaberget. Samling Noretskolan vid flaggstången kl. 09:00 Kläder och skor för att cykla och gå upp för Gesundaberget. Cykel som är pumpad, vattenflaska och ryggsäck om du vill ha något extra med dig att äta. Pastasallad skickas med från skolan. Hjälm är obligatoriskt

#5 Vildmarksfiske
Fiske i Ätjärn - Samling vid Ätjärn (se enirolänk: https://kartor.eniro.se/m/3DVGY Länk till annan webbplats. ) 09:00. Behöver man skjuts hör av dig snarast till Anders L, Martina eller Lelle. Vi fixar lunch men ta gärna med något litet fika (energidryck inte tillåtet) och något varmt att dricka vid kallt väder. Kläder efter väder. Glöm inte flytväst (obligatoriskt) och fiskedon.

#6 Vandring
Vandring i Östnor. Samling vid Troll- och clownstigen kl. 09.00. Vandring ca 10 km längs stigar och leder. Vi vandrar till Alderängarnas naturreservat och stannar för paus och fika (ta med själv om du vill ha fika/mellanmål). Sedan vandrar tillbaka till startplatsen där pastasallad serveras till lunch. Du behöver kläder efter väder, bekväma skor att vandra i, vattenflaska och ryggsäck om du vill ta med fika (ej energidryck). Sittunderlag kan också vara bra att ha.

Senast uppdaterad: 31 maj 2022