Så hanterade skolorna fredagens hotbild

I förmiddags kom ett rykte om hot mot Noretskolan och Morkarlbyhöjdens skola. Skolorna arbetade enligt sina krisplaner och kontaktade polisen som snabbt kom till skolorna. Rektorerna fattade i samråd med polisen beslut att inrymma skolorna, vilket innebär att dörrarna låstes så att ingen obehörig skulle kunna komma in.

Mora kommun

I samråd med polisen kunde elever som slutat skoldagen gå hem men uppmanades att inte dröja kvar på området. Polisen har funnits på plats inne i skolorna och på skolområdet under hela skoldagen.

Polisen bedömde efter lunchtid att det inte fanns någon hotbild mot Noretskolan och Morkarlbyhöjdens skola. Enligt polisen handlade hotet om ett missförstånd som spridits på sociala medier. Själva spridningen har resulterat i feltolkningar.

- Vi är glada och lättade att det inte fanns någon hotbild. Vi tar så klart såna här rykten och hot på största allvar. Rektorerna tillsammans med polisen hanterade situationen mycket bra, säger Inga-Lena Spansk, skolchef.

På måndag kommer skolorna vara öppna som vanligt. Det kommer finnas god tillgång till vuxna och kuratorer på båda skolorna som finns tillgängliga för att bemöta frågor eller funderingar från eleverna. Vårdnadshavare som har frågor är välkomna att höra av sig till respektive rektor.

Senast uppdaterad: 12 november 2021