Ingen hotbild mot Moraskolorna

Polisen bedömer att det inte finns någon hotbild mot Moraskolorna Noretskolan och Morkarlbyhöjdens skola. Enligt polisen handlade hotet om ett missförstånd som spridits på sociala medier. Själva spridningen har resulterat i feltolkningar.

Mora kommun logotyp

Det var under förmiddagen idag som det gick rykten om hot mot de båda skolorna. Polisen har varit på plats under dagen och olika säkerhetsåtgärder har vidtagits. De båda skolorna har varit inrymda, det innebär att de varit låsta så att ingen obehörig kommit in.

- Vi är glada och lättade att det inte fanns någon hotbild, utan att det var ett missförstånd på grund av en spridning på sociala medier. Vi tar så klart såna här rykten och hot på största allvar, säger Inga-Lena Spansk, skolchef.

Senast uppdaterad: 12 november 2021